Depresyon

Depresyon Nedir?

Depresyon, kişinin kendisini sürekli üzgün, çökkün hissetmesi ve genel bir ilgi kaybı ile kendini gösteren bir duygu durum bozukluğudur.  Ayrıca “majör depresif bozukluk” veya “klinik depresyon” adı verilir. Kişinin hissetme, düşünme ve davranma biçimini etkiler ve çok çeşitli duygusal, fiziksel sorunlara yol açabilir. Günlük faaliyetlerinizi sürdürürken sorun yaşayabilir ve bazen hayatın yaşamaya değer olmadığını hissedebilirsiniz.

Depresyon gündelik yaşam içinde görülen basit bir can sıkıntısı ya da üzüntü durumu değildir. Kişinin işlevselliğini bozar ve yaşamını etkiler. Depresyonu bir zayıflık ya da yaşamdaki sorunlarla baş etmede bir yetersizlik gibi görmek yanlıştır. Depresyonun biyolojik ve çevresel etmenlerin bir araya gelmesinden kaynaklanan nedenleri vardır ve bu durumdan kurtulmak genellikle kişinin elinde değildir.  Depresyon uzun süreli bir tedavi gerektirebilir.  Ama gözünüz korkmasın.  Depresif bozukluğu olan çoğu insan ilaç tedavileri ve psikoterapi ile bu durumdan kurtulmaktadır.

Depresyon Belirtileri Nelerdir?

• Günün büyük bir bölümünde mutsuz ve çökkün hissetme
  • Nedensiz ya da kolayca ağlama
  • Çoğu zaman kendini umutsuz ya da boşlukta hissetme
  • Küçük meselelerde bile öfke patlamaları; alınganlık ve hayal kırıklığı yaşama
  • Cinsellik, hobiler veya spor gibi normal faaliyetlerin çoğu veya tamamında ilgi veya zevk kaybı
  • Uykusuzluk veya aşırı uyuma
  • Yorgunluk veya enerji yoksunluğu
  • İştah değişiklikleri - sıklıkla iştah azalması ve kilo kaybı, ancak bazı insanlarda iştahın açılması ve kilo alımı
  • Anksiyete, kötülük beklentisi veya huzursuzluk
  • Düşünce, konuşma veya davranışlarda yavaşlama
  • Değersizlik veya suçluluk hisleri; geçmiş hatalara odaklanma veya kendini suçlama
  • Düşünme, konsantrasyon, karar alma ve hatırlamada sorun yaşama
  • Sık ve tekrar eden ölüm, intihar düşünceleri veya intihar girişimleri
  • Sırt ağrısı veya baş ağrısı gibi açıklanamayan fiziksel sorunlar

Depresyon Tedavisi

Psikoterapi ve eşlik eden ilaç tedavileri depresif bozukluğu olan kişilerin çoğunda etkilidir. Ağır depresyonlarda veya kişinin kendine zarar verme riski bulunan durumlarda yatarak tedavi gerekebilir.
Depresyon, genellikle, kendi kendinize tedavi edebileceğiniz bir bozukluk değildir.  Ancak uzman desteğine ek olarak dikkat etmeniz gereken noktalar şunlardır:

• Tedavi planınıza bağlı kalın.  Psikoterapi seansları veya randevularınızı ihmal etmeyin. İyi hissediyor olsanız bile, ilaçlarınızı almayı bırakmayın.  İlacı aniden kesmeniz halinde, depresyon belirtileri geri gelebilir ve geri çekilme benzeri durumlar yaşayabilirsiniz.
  • Depresyon hakkında bilgi edinin.  Rahatsızlığınızla ilgili eğitim, sizi güçlendirebilir ve tedavi planınıza bağlı kalma konusunda sizi motive edebilir. Sizi anlamaya ve desteklemeye yardımcı olmaları için ailenizi depresyonu öğrenmeye teşvik edin.
  • Uyarı işaretlerine dikkat edin.  Depresyon belirtilerinizi tetikleyebilecek şeyleri öğrenmek için terapistiniz ile birlikte çalışın.
  • Alkol ve keyif verici maddelerden kaçının.  Alkol veya keyif verici maddeler depresyon belirtilerini azaltıyor gibi görünebilir, ancak uzun vadede genel olarak belirtileri kötüleştirir ve depresyonun tedavisini güçleştirir. Alkol ve madde kullanımında yardıma ihtiyacınız varsa terapistinizle konuşun.
  • Kendinize özen gösterin.  Sağlıklı yiyecekler yiyin, fiziksel olarak aktif olun ve bol uyku alın.  Hoşunuza giden yürüme, koşma, yüzme, bahçe işleri veya başka bir faaliyette bulunun.  Fiziksel ve zihinsel sıhhatiniz için iyi uyumak önemlidir.  Uyku sorununuz var ise, yapabilecekleriniz hakkında terapistiniz ile konuşun.

Yaşam Stili Önerileri:

• Yaşamınızı basitleştirin.  Mümkünse sorumluluklarınızı azaltın ve kendinize makul hedefler belirleyin.  Moraliniz bozulduğunda kendinize daha az şey yapma izni verin.
  • Günlük tutun.  Tedavinizin bir parçası olarak günlük tutma, acı, öfke, korku veya diğer duyguları ifade etmenizi sağlayarak duygu durumunuzu iyileştirebilir.
  • Kendinizi izole etmeyin.  Sosyal faaliyetlere katılmaya çalışın ve aileniz veya arkadaşlarınız ile düzenli olarak bir araya gelin,
  • Rahatlama ve stresinizi yönetme yollarını öğrenin. (Meditasyon, kas gevşetme, yoga veya ilgi duyduğunuz rahatlatıcı bir spor ya da etkinlik).
  • Zamanınızı yapılandırın. Gününüzü planlayın. Günlük iş listesi yapmak, hatırlatıcı olarak post-it notları kullanmak veya düzenli olmak için bir ajanda kullanmak size yardımcı olabilir.
  • Moraliniz bozuk iken önemli kararlar vermeyin.  Net bir şekilde düşünemediğinizden dolayı kendinizi depresif hissettiğinizde karar almaktan çekinin.

Önleyici Öneriler:

Depresyonu engelleyecek kesin bir yol yoktur. Ancak bazı stratejiler yardımcı olabilir:

• Stresi kontrol altına almak, dayanıklılığınızı arttırmak ve benlik saygınızı arttırmak için önlemler alın.
  • Özellikle kriz zamanlarında, krizi atlatmanıza yardımcı olacak aile üyelerine ve arkadaşlarınıza ulaşın.
  • Depresyonun kötüleşmesini engellemeye yardımcı olmak için bir sorunun en erken işaretinde bir uzmandan destek almaya başlayın.
  • Belirtilerin yeniden ortaya çıkmasını önlemeye yardımcı olmak için düzenli aralıklarla uzmanınız ile takip görüşmelerini sürdürün.